RSS

Rabu, 18 November 2009

Mati Muda

Mati muda, kalau ada yang bertanya apakah siap mati muda? Mugkin hanya sedikit atau bahkan tak ada yang akan menjawab siap. Saya pun begitu. Kalau boleh memilih, saya akan memilih berumur panjang, dan mati saat semua yang saya ingin kerjakan, atau yang ingin saya cita2kan dalam hidup ini tercapai. Saat saya benar siap menyerahkan amal terbaik pada-Nya. Tapi bukannya kematian kita sudah dituliskan? Dan saya sudah sering menyaksikan bagaimana orang2 yang selama ini dekat dan bersama saya, mati dalam usia yang masih muda. Makanya tiap kali akan tidur, saya kadang takut untuk memejamkan mata. Akankah esok masih milik saya, atau kah saya tak dapat membuka mata lagi dan meyaksikan diri saya sendiri yang tidur selama2nya…, kembali ke alam keabadian.

Kematian memang misteri. Kita tidak pernah tau kapan malaikat maut akan datang dan menjemput. Kematian….adalah persoalan ‘hidup’ yang abadi, persoalan rumah masa depan yang akan kita tinggali selama2nya, persoalan bagaimana dan seperti apa kita ingin dikenang oleh orang2 yang kita tinggalkan? Tak peduli, kita tua ataukah muda…

* Mengingatkan pada teman2 yang telah meninggalkan “Fadkhuli Fi I’badi, Fadkhuli Jannati, masukkah ke dalam golongan hamba2Ku, masuklah ke dalam syurgaKu…”

0 komentar: